عکس سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه برای چی خوبه؟ به عنوان ساده ترین تعریف می توان گفت، سیر سیاه از تبدیل سیر معمولی در طی یک فرآیند مشخص بدست می آید. در این فرآیند حبه های سیر تحت فرآیند های آنزیمی قرار گرفته و با گذشت زمان چند هفته ای و قرار گیری در دما و رطوبت مشخص به سیر سیاه تبدیل می شود. این محصول گاهی  به عنوان “سیر تخمیر شده” نیز نامیده می شود. در نهایت با پایان این فرآیند، رنگ، مزه، بو و حالت سیر اولیه تغییر کرده و به رنگ سیاه با طعم کمی شیرین و حالت ژله ای که دیگر بوی تند سیر از آن گرفته شده تبدیل می شود.

خواستگاه اصلی این ماده غذایی ارزشمند به شرق آسیا برمی گردد که کاربردهای دارویی و غذایی داشته است. اما امروزه با گسترش فرهنگ غذایی سایر ملل جهان به سفر مردم سایر کشورها، این ماده غذایی به سبد محصولات غذایی مردم ما هم اضافه شده. در ادامه به بررسی اینکه سیر سیاه برای چی خوبه می پردازیم.

 

سیر سیاه بنر

 

سیر سیاه برای چی خوبه

به خلاصه این گیاه مغذی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد سرطانی دارد. همچنین با تنظیم سطح گلوکز خون به کاهش قند خون نیز کمک می کند. علاوه بر این طبق برخی مطالعات به بهبود تری گلیسیرید و کاسترول بد خون (LDL) کمک کرده که تاثیر مستقیمی بر سلامت قلب و عروق می گذارد. در ادامه به توضیحات بیشتر موارد ذکر شده می پردازیم:

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان موجب افزایش کارآیی دستگاه ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها می‌شود. به همین جهت وجود آن در مواد غذایی مصرفی ما امری ضروری است. اما خبر خوب وجود آن در ترکیبات سیر سیاه است. در نتیجه فرآیند تبدیل سیر معمولی به سیر سیاه،آنتی اکسیدان موجود در آن افزایش می یابد و این موضوع می تواند به دلیل تبدیل آلیسین موجود در سیر معمولی به آنتی اکسیدان در طی فرآیند تخمیر باشد. همچنین طبق تحقیقی که در سال 2014 روی فرآیند سیر سیاه انجام شد، نشان داد آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه تا روز  21 ام به اوج خود می رسد. بنابراین وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در سیر سیاه طبق تحقیقات انجام شده مورد تایید می باشد.

 Antioxidant components, including the total polyphenol and total flavonoids contents of black garlic, increased significantly until the 21st day of aging

ترجمه: اجزای آنتی اکسیدانی، از جمله پلی فنول کل و محتوای فلاونوئید کل سیر سیاه، تا روز بیست و یکم تخمیر به طور قابل توجهی افزایش یافت. (منبع)

 

خواص ضد سرطانی

سیر سیاه برخی از اثرات بالقوه مبارزه با سرطان را در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا می تواند به طور موثر به مبارزه با سرطان در انسان کمک کند مورد نیاز است.

 

مزایایی سیر سیاه

 

 کمک به کنترل قند خون

قند خون بالا یکی از بیماری های شایع و البته مضر برای سلامت جسم است. بنابراین کنترل و درمان آن از اولویت های اصلی هر خانواده ای خواهد بود. یکی از مواد غذایی که می تواند در کنار سایر روش های درمانی مورد استفاده قرارگیرد، مصرف سیر سیاه است. طبق تحقیقاتی که در سال 2019 بروری نمونه های آزمایشگاهی انجام شده، رژیم غذایی که همراه با سیر سیاه بود به میزان قابل‌توجهی سطح گلوکز و انسولین کمتری را در خون خود تجربه کردند. این به معنی کمک به کنترل قند خون با مصرف سیر سیاه می باشد.

نتیجه گیری این تحقیق به صورت زیر است:

The improvements of blood glucose homeostasis and antioxidant systems in rats fed with black garlic extract were related to mRNA expression levels of Nrf2 related genes

ترجمه: بهبود هموستاز گلوکز خون و سیستم های آنتی اکسیدانی در موش های تغذیه شده با عصاره سیر سیاه با سطوح بیان mRNA ژن های مرتبط Nrf2  مرتبط بود. (منبع)

 

کاهش خطر بیماری های قلبی

دوتا ازمهم ترین شاخص های سلامت قلب، وجود سطوح نرمال تری گلیسیرید و کاسترول بد خون (LDL) می باشد. در صورتی که این دو عامل در خون افراد افزایش یابد، احتمال بروز خطراتی قلبی و عروقی نیز بیشتر خواهد شد. طبق تحقیقات مختلفی که درباره ارتباط مصرف سیر سیاه با بهبود شاخص های سلامت قلب صورت گرفته، کاهش خط بیماری های قلبی با مصرف سیر سیاه مورد تایید بوده است. به عنوان مثال طبق یکی از این مطالعات، به 60 فرد مبتلا به کلسترول بالا به مدت 12 هفته روزانه 6 گرم عصاره سیر سیاه داده شد. در ادامه مشخص گردید این ماده غذایی توانسته کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و شاخص های بالقوه بیماری قلبی را کاهش داهد.

Aged black garlic supplementation reduced atherogenic markers and thus may have a cardioprotective effect beyond the gold standard medication in patients with mild hypercholesterolemia

ترجمه: مکمل سیر سیاه نشانگرهای آتروژنیک را کاهش می دهد و بنابراین ممکن است یک اثر محافظتی قلبی فراتر از داروهای استاندارد در بیماران مبتلا به هیپرکلسترولمی خفیف داشته باشد. (منبع)

 

طریقه مصرف سیر سیاه

طعم خاص و شیرین سیر سیاه و نیز عدم بوی تند، این امکان را می دهد که در اکثر غذاها از آن استفاده نمود. در زیر ایده هایی برای افزودن سیر سیاه به غذا ارائه می دهیم:

استفاده در سس ماکارونی: به سس ماکارونی خود به مقدار مورد نیاز سیر سیاه به صورت خرد شده یا رنده شده اضافه نمایید تا از طعم آن در غذا لذت ببرید.

انواع سوپ: کمی سیر سیاه را له کرده یا رنده نمایید و قبل از سرو سوپ به آن اضافه نمایید. می توانید با اضافه نمودن به انواع سوپ و امتحان کردن مزه آن به سلیقه خود عمل کنید.

انواع خورشت: مقداری حبه سیر سیاه را در انتهای فرآیند پخت انواع خورشت به آن اضافه نمایید. این مورد هم کاملا سلیقه ای است و باید در خورشت های مختلف تست کنید.

مصرف خالی سیر سیاه: این حبه های فرآوری شده و سیاه رنگ را می توانید بدون افزودن به چیزی مصرف نمود. کمی از آن را در هنگام صرف غذا میل نمایید.

افزودن به انواع سس: افزودن یک یا دوحبه سیر سیاه به صورت خرد شده یا پوره به انواع سس، می تواند طعم و خواص آن را منتقل کند.

اضافه کردن به سالاد: می توان به صورت برش های منظم و یکدست به انواع سالاد سبزیجات اضافه نمود.

پیتزا و فست فود: مقداری حبه های خلال شده سیر سیاه را قبل از قراردادن در فر، روی پیتزا بریزید. همچنین می توان آن را داخل انواع غذاهای قست فودی و ساندویچ قرار داد و مصرف نمود.

 

سیر سیاه آنید 250 گرم 2 عددی

 

قیمت سیر سیاه

در این مطلب سعی شده تا پاسخ مناسبی به سوال سیر سیاه برای چی خوبه داده شود. اما جهت خرید سیر سیاه طبیعتا مهم ترین نکته اطمینان یافتن از کیفیت عالی، قیمت مناسب و اعتبار فروشگاه مورد نظر است. شما می توانید این محصول فوق العاده را از تمام فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه محصولات سلامت محور آنید به عنوان عرضه کننده محصول سیر سیاه آماده ارسال سفارشات شما عزیزان در سراسر کشور می باشد. محصول تولیدی ما با نشان ارگانیک و مطابق با الزامات استاندارد ملی ارگانیک ایران تولید شده و این اطمینان را به مشتریان عزیز می دهد که بهترین کیفیت و قیمت را تجربه کنند. همچنین این محصول یکی از پرفروش ترین محصولات ما در سایت دیجی کالا نیز به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!