دانه کینوا چیست

دانه کینوا یکی از مواد غذایی نسبتا جدیدی هست که در ایران معرفی شده است. البته سابقه این دانه غذایی به هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی بر می گردد ولی به هرصورت چندسالی بیشتر نیست که به سبد غذایی ما نیز راه پیدا کرده است. به همین جهت تلاش کردیم تا مقاله ای برای پاسخ به این سوال که دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم ارائه نماییم.

کینوا بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است؛ به همین جهت از نظر ارزش غذایی بسیار غنی محسوب می شود.

دانه های کینوا به طور کلی دارای سه رنگ سفید یا زرد، مشکی و قرمز می باشد. شاید برای شما این پرسش ایجاد شود که تفاوت رنگی باعث تغییری در پخت آن می شود؟ در جواب باید گفت بله دانه های سفید یا زرد رنگ در هنگام پخت زودتر نرم شده و نزدیک به بافت برنج می گیرد و درصورتی که زیادی پخته شود شبیه به برنج شفته یا کته می شود. اما رنگ مشکی دانه کینوا معمولا حالت سفت و ترد خود را حفظ می کند و دانه های قرمز رنگ نیز در هنگام پخت نسبت به دانه های مشکی کمی نرم تر می شوند اما مانند دانه های زرد کینوا خیلی نرم نمی شود و بافت خود را حفظ می کند.

 

 

طرز تهیه دانه کینوا

برای آموزش طرز تهیه دانه کینوا، به ساده ترین شکل ممکن می توان این کار را انجام داد. حتی می توان با طرز پخت کینوا به جای برنج که در ادامه بیان می شود، از آن به عنوان جایگزین برنج در سفره استفاده نمود. در ادامه دستور پخت دانه کینوا برای یک نفر برای یک وعده غذایی را بیان می کنیم:

مواد لازم:

  • دانه کینوا (4 قاشق غذاخوری)
  • یک لیوان آب (یا استفاده از آب مرغ یا گوشت)
  • روغن زیتون یا کره (یک قاشق غذاخوری)
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

4 قاشق غذاخوری دانه کینوا را داخل یک ظرف ریخته و مقدار دلخواه به آن نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کره ریخته و سپس یک لیوان آب معمولی (درصورت تمایل آب مرغ یا گوشت) به آنها اضافه کرده و آنها را هم می زنیم تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

ظرف روی شعله ملایم گذاشته و اجازه می دهیم تا آب داخل ظرف به آرامی جوش بیاید. در این روش پخت تنها عامل نرم یا سفت شدن دانه های کینوا به میزان شدت حرارت شعله ارتباط دارد. درصورتی که شعله گاز را زیاد کنید فرآیند پخت کوتاه تر شده و دانه های بافت سفت تری خواهند داشت و آب زودتر تبخیر می شود. همچنین اگر با شعله ملایم تری فرآیند پخت را انجام دهید، دانه های کینوا بافت نرم تری به خود می گیرند.

 

درپایان هر زمان که آب داخل ظرف خشک شد، کینوا آماده است و می توانید به عنوان یک وعده غذایی سالم و مقوی میل نمایید.

 

طرز پخت کینوا به جای برنج

امروزه با توجه به خواص و محبوبیتی که دانه های ارزشمند کینوا در بین مردم سراسر جهان پیدا کرده، از این ماده غذایی به عنوان جایگزین مناسبی برای برنج استفاده می شود. به همین جهت در اینجا به طرز پخت کینوا به جای برنج در دو روش ساده و طعم دار اشاره می کنیم.

مواد لازم:

  • دانه کینوا 5 قاشق غذاخوری
  • دو لیوان آب
  • پودر عصاره مرغ یک قاشق غذاخوری
  • پیاز سرخ شده یک قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی و پیازچه به مقدار لازم

 

مقدار 5 قاشق غذاخوری دانه کینوا را داخل 2 لیوان آب معمولی می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم. تا همینجا می توان گفت طرز پخت کینوا به جای برنج به اتمام رسیده و  بدون اضافه نمودن هیچ چیز دیگر، ظرف را روی شعله ملایم گاز قرارداد و حدود 20 دقیقه بعد پخت آن کامل می شود.

اما درصورتی که می خواهید طعم جذاب و دلنشین تری به آن بدهید، نیاز است از مواد دیگری هم داخل آن استفاده کنید. بنابراین بعد از ریختن 5 قاشق غذاخوری دانه کینوا، 2 لیوان آب، یک قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده و یک قاشق غذا خوری پودر عصاره مرغ اضافه نمایید. اکنون ظرف را روی شعله ملایم (نه خیلی کم و نه زیاد) قرار داده و حدود 20 دقیقه به آن زمان دهید تا آب تبخیر شود. نیازی به گذاشتن درب ظرف نیست.

پخت کینوا

در انتهای فرآیند پخت دقت کنید چندبار مواد داخل ظرف را بهه خوبی هم بزنید تا دانه ها به کف ظرف نچسبد. سپس بعد از اینکه آب مواد کاملا خشک شد، غذا آماده سرو و تزیین خواهد بود. می توانید به مقدار دلخواه گوجه ریزشده و پیازچه روی مواد بریزید تا شکل زیباتری به خود بگیرد. نوش جان! (منبع: https://ashpaz.tv)

 

خواص دانه کینوا

با توجه به آزمایشات و تحقیقاتی که روی این دانه مغذی صورت گرفته، خواص شگفت انگیزی از آن بدست آمده است. این خواص محدود به بزرگسالان نیست بلکه

خواص کینوا برای کودکان نیز وجود دارد. بنابراین برخی از مزایای و خواص دانه کینوا را در زیر بیان می کنیم:

  • یک پروتئین کامل است و جزو معدود گیاهان خوراکی است که تمامی آمینواسیدهای ضروری بدن را دارد.
  • به صورت طبیعی بدون گلوتن است. برای رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن مناسب است.
  • به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت کمک می کند.
  • سرشار از ریبوفلاوین، منیزیوم و منگنز است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.
  • سرشار از آنتی اکسیدان ‌های گیاهی است که مزایای بسیاری بر سلامتی انسان از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.
  • سرشار از فولات که نقش کلیدی در تشکیل DNA دارد و برای مادران باردار بسیار مفید است.
  • خطر ابتلا به افسردگی و سرطان را نیز کاهش می دهد.
  • روی موجود در کینوا سبب می شود که این گیاه یک محافظت کننده مناسب پوست از عوارض اشعه فرابنفش و از بین بردن زخم ها باشد.
  • یک منبع غنی از منیزیم و پتاسیم بوده بنابراین برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر است.

 

دانه کینوا از کجا بخریم

در این مطلب سعی شد تا علاوه بر پاسخ به سوال دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم، از خواص و نکات مهم آن هم مطالبی ذکر شود. اما جهت خرید دانه کینوا و اینکه دانه کینوا را از کجا بخریم، طبیعتا مهم ترین نکات اطمینان یافتن از کیفیت، قیمت و اعتبار فروشگاه مورد نظر است. شما می توانید دانه کینوا را از تمام فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه محصولات سلامت محور آنید نیز به عنوان تولید کننده و عرضه کننده محصول دانه کینوا آماده ارسال سفارشات شما عزیزان در سراسر کشور است. محصول تولیدی ما با نشان ارگانیک و مطابق با الزامات استاندارد ملی ارگانیک ایران تولید شده و این اطمینان را به مشتریان عزیز می دهد که بهترین کیفیت و قیمت را تجربه کنند.

 

جهت خرید دانه کینوا در بسته بندی های مختلف روی عکس زیر کلیک نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!