جو دوسر

آنچه باید درباره تفاوت جو دوسر پرک و جو پرک بدانیم؟

 

محبوبیت رژیم های غذایی بدون گلوتن در طول سال ها افزایش یافته است و غلات سنتی تا حدودی کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. غلاتی مانند کینوا، کاموت و فریکه با ارائه ادعاهای سلامتی عالی، تهیه آسان و نام‌های مد روز که مهمانان خانه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، محبوب شده‌اند. جودوسر پرک و جو پرک از جمله غلات کاملی هستند که امروزه بیشتر مورد استفاده قرارمیگیرند و جای خود را به نوع اولیه خود یعنی دانه کامل داده اند. در این مقاله میخواهیم به بررسی تفاوت های جو دوسر پرک و جو پرک بپردازیم.

آنچه در مورد جو لازم است بدانیم؟

جو چیست؟

جو یک غلات یک ساله و یکی از قدیمی ترین مواد غذایی روی کره زمین است. جو به عنوان بخشی از خانواده علف Poaceae (که همچنین حاوی چاودار، برنج، جودوسر، ذرت، نیشکر و همه گونه‌های مختلف گندم است)، یکی از «مهم‌ترین منبع غذایی جهان» در نظر گرفته می‌شود. طبق آمار Statista، 159.74 میلیون تن جو پس در سال زراعی گذشته تولید شد.

گیاه جو

مصرف کنندگان اصلی جو

به طور باورنکردنی، بزرگترین مصرف کننده انسان ها نیستند. تا 65 درصد از تولید جو در سراسر جهان به تغذیه حیوانات اختصاص می یابد. دام ها انواع جو به نام شش ردیف را می خورند که پروتئین بیشتری دارد و بنابراین برای خوراک دام مناسب تر است.

جو دو ردیفه با پروتئین کمتر و قند بیشتر برای مصرف انسان استفاده می شود. خوردن و نوشیدن چیزهایی که از جو تهیه می شود یکی از قدیمی ترین سنت های بشری است و قرن هاست که ما از آن در سوپ، نان و سالاد لذت می بریم.

تولیدکنندگان جو

یک محصول از آن می تواند تنها در 90 روز در ترکیبی از مناطق نیمه گرمسیری، نیمه قطبی و معتدل رشد کرده و به دانه برسد. از آنجا که می توان آن را سریعتر از سایر غلات کشت و برداشت کرد، جو در سراسر آفریقا، هیمالیا، خاورمیانه و اروپا پخش شد. اروپایی ها آن را به آمریکای شمالی آوردند، و همچنین اعتقاد بر این است که تبت یک مکان مستقل برای کشت جو است.

موارد مصرف جو

در حدود قرن شانزدهم قبل از میلاد، جو محصول اصلی نان برای عبرانیان، یونانیان و رومیان باستان بود. جو برای غذاهای سنتی کاشا و موری استفاده می شود که در مناطق عربی، ترکی، کردی و فارسی جهان سرو می شود. برای فرنی در اسکاتلند استفاده می شود و از هزاره پنجم در سراسر اروپا رشد می کند.

انواع جو

دانه جو از نظر فنی یک سر بذر است و بنابراین قبل از پردازش از سه بخش اصلی تشکیل شده است: جوانه، اندوسپرم و پوسته (در دانشگاه اورگان). روش های پردازش جو به یک منبع غذایی خوراکی منجر به دو نوع غلات مصرفی می شود: بلغور جو، جو پوسته شده (یا جو بدون پوست) و جو پرک.

بلغورجو و جو پوسته‌دار از نظر علمی گونه‌های مشابهی هستند، بنابراین اگرچه ظاهر متفاوتی دارند، اما تقریباً مشابه هستند. جو پوست کنده نسخه کمتر فرآوری شده این دو است که تفاوت قابل توجهی در ارزش غذایی آن ایجاد می کند.

بلغور جو به دلیل این واقعیت که سریعتر از همتای پوست کنده اش پخته می شود، رایج ترین گزینه فروشگاه مواد غذایی است. بلغور جو برای برداشتن لایه بیرونی سبوس دانه و سفید شدن هسته جو با اسکراب صیقل داده شده است. در نتیجه، منبع زیادی از مواد مغذی را حذف می کند. جو پرک در واقع جو بدون پوسته است که آن را بخارپز میکنند تا برای مصرف آماده شود چون افراد زمانی از جو پرک استفاده میکنند که میخواهند غذای سریع برای خود آماده کنند.

بلغورجو صادراتی آنید

مزایای مصرف جو

  1. تحقیقات نشان می دهد که مصرف جو کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) “بد” را کاهش می دهد
  2. مصرف جو به صورت خوراکی باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود.
  3. برخی شواهد نشان می دهد که خوردن فیبر غذایی، از جمله جو، با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است.
  4. زمانی که جو به صورت غلات کامل مصرف شود، منبع غنی فیبر، مولیبدن، منگنز و سلنیوم است. همچنین حاوی مقادیر خوبی از مس، ویتامین B1، کروم، فسفر، منیزیم و نیاسین است.
  5. علاوه بر این، جو حاوی لیگنان ها است، گروهی از آنتی اکسیدان ها که با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.
  6. جو ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و احساس سیری را تقویت کند – که هر دو ممکن است در طول زمان منجر به کاهش وزن شوند.
  7. جو می تواند سلامت روده شما را تقویت کند. بیشتر فیبر موجود در جو نامحلول است که – بر خلاف فیبر محلول – در آب حل نمی شود. در عوض، مدفوع شما را حجیم می کند و حرکت روده را تسریع می کند و احتمال یبوست شما را کاهش می دهد
  8. محتوای فیبر بالای جو همچنین ممکن است به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند. نوع فیبر نامحلول موجود در جو ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کاهش احتمال جراحی کیسه صفرا کمک کند.
  9. غلات کامل به طور مداوم با سلامت قلب بهتر مرتبط هستند. بنابراین، جای تعجب نیست که افزودن منظم جو به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

آنچه در مورد جو دوسر لازم است بدانیم؟

جو دوسر چیست؟

جو دو سر در حال حاضر در سراسر جهان کشت می شود و یک غذای اصلی مهم برای مردم در بسیاری از کشورها است.  این یک منبع غنی از پروتئین است، حاوی تعدادی مواد معدنی مهم، لیپیدها، بتا گلوکان، یک پلی ساکارید با پیوند مخلوط است که بخش مهمی از فیبر غذایی جو دوسر را تشکیل می دهد، و همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مختلف دیگری مانند avenanthramides، یک آلکالوئید ایندول است. جو دوسر به طور سنتی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان محرک، ضد اسپاسم، ضد تومور، ادرار آور و نورتونیک در نظر گرفته می شود. جو دو سر دارای فعالیت های دارویی مختلف مانند آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ترمیم زخم، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد دیابت، ضد کلسترول خون و غیره است. طیف گسترده ای از فعالیت های بیولوژیکی نشان می دهد که جو دو سر یک عامل درمانی بالقوه است.

جو دوسر

گیاه جودوسر

جو دوسر گیاهی یک ساله است و ارتفاع آن اغلب به 1.5 متر (5 فوت) می رسد. برگ های بلند دارای غلاف های گرد در قاعده و یک ضایعات غشایی (زائده کوچک در محل اتصال برگ به ساقه) هستند. ساختار گلدهی و میوه دهی یا گل آذین گیاه از شاخه های متعددی تشکیل شده است که گلچه هایی دارند که گلچه یا میوه یک دانه را تولید می کنند. جوهای معمولی در مناطق معتدل سرد کشت می شوند. جو دوسر قرمز که به گرما مقاوم تر است، عمدتاً در آب و هوای گرم تر رشد می کند. با رطوبت کافی، محصول در خاک های شنی، کم حاصلخیزی یا بسیار اسیدی رشد می کند

تولید کنندگان جودوسر

جو دوسر علف‌های یکساله مقاومی هستند که می‌توانند در شرایط نامناسب خاک مقاومت کنند و بهترین سازگاری را با مناطقی با آب و هوای خنک و مرطوب دارند. روسیه، ایالات متحده، فنلاند و لهستان کشورهای عمده تولید کننده جو در جهان هستند.

انواع جو دوسر

جو دو سر کامل: جو دو سر کامل اساس همه محصولات جو دوسر است و حاوی دانه جو در خالص ترین شکل آن است. قبل از مصرف، پوسته های بیرونی برداشته می شود و هسته آن تمیز و برشته می شود تا لایه های پوسته ضخیم از بین برود.

جو دو سر برش فولادی: اغلب جو دوسر اسکاتلندی یا ایرلندی نامیده می شود، این جو دقیقاً همانطور که از نام آنها استفاده می شود – برش فولادی است. آنها با برش دادن کل جو دوسر به قطعات کوچک با تیغه های فولادی تیز ساخته می شوند. این به آنها بافت جویدنی تری نسبت به جو دوسر می دهد.(بلغور جودوسر)

جو دوسر رول شده: یکی از محبوب‌ترین شکل‌های جو دوسر، بلغور جو دوسر کامل است که بخارپز شده و از طریق غلتک‌های فولادی می‌گذرد تا آنها را صاف کند.(جو دوسر پرک)

جو دوسر سریع پز: جو دوسر سریع پز، جو دوسری است که تا حدی پخته و خشک شده و در نتیجه زمان پخت کمتری دارد.

جو دوسر فوری:یکی از بهترین ها در انواع جو دوسر است، این جو دوسر طعم دار است که در بسته های یک وعده جو دوسر موجود است. آنها را از قبل پخته، خشک می کنند، برش می دهند، برای مدت طولانی تری بخارپز می کنند و سپس برای آماده سازی فوری به صورت تکه های نازک در می آورند.(جو دوسر پرک صبحانه)

جو دو سر پرک صادراتی آنید 450 گرم

تفاوت جو پرک با جو دوسر پرک

  1. جو دو سر نسبت به جو کشیده‌تر و باریکتر است. به دلیل رشد دو جهته گیاه، به آن جو دوسر می‌گویند. جو دو سر پرک انواع مختلف ریز و درشتی دارد که این مورد برای جو پرک بدون مزه با شکل یکسان متفاوت است.
  2. جو پرک سفید رنگ بوده ولی جو دو سر پرک کرم رنگ است و لبه‌های نرمی دارد. از تفاوت ظاهری جو و جو دوسر به هنگام خرید خود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.
  3. جو پرک به صورت خوشه ای، مانند گندم رشد می‌کنند، در حالی که گیاه دوسر پرک دارای گل‌های کوچکی است که ویژگی‌ آن خوشه ای نیست.
  4. جو پرک یک غلات اولیه است، اما جو دوسر یک غلات ثانویه است.
  5. جو دوسر پرک طعم و بافتی دلپذیر، خوشایند و نزدیک به گردو دارد. در حالی که جو پرک مزه خامی میدهد.
  6. جو دوسر پرک مناسب برای تهیه انواع اوتمیل، استفاده در وعده صبحانه، تهیه انرژی بال و پروتئین بار، گرانولا، نان و شیرینی های فاقد گلوتن است. جو پرک بیشتر برای تهیه سوپ، نان، ماءالشعیر و آب جو به کار میرود.
  7. جو دوسر پرک در سراسر جهان در انواع ریز، درشت، فوری، صبحانه، سبوس جو دوسر و جو دوسر پرک طعم دار با طعم های مختلف (توت فرنگی و موز رایج ترین آن است) عرضه میشود. جو پرک اما فقط یک مدل است.

جوپرک صادراتی آنید 450 گرم

  • فاطمه میزبان
  • مرداد 21, 1402
  • 750 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!