ارزش خرید خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم چقدر ات و ببینیم که با قیمت یک خوراکی ناسالم ما چه میزان خوراکی سالم میتوانیم بخریم و در مدت زمان بیشتری از آن استفاده کینم.

چرا غذاهای ناسالم انتخاب اول ماست؟

برای خیلی از ماها تو طول روز این پیش اومده که هوس شیرینی، شوری یا حتی چیزای ترش کنیم اما دقیقا نمیدونم چی میخوایم برای همین میریم سمت تنقلات و فست فودهای خوش رنگ و جذابی که تو خیلی از سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی هستند.

با اینکه میدونیم این خوراکی ها مواد مفیدی به بدنمون نمیرسونن اما خیلی اوقات هم نمیتونیم از خوردن و لذت خوردن اونها دست بکشیم. و خوب همه هم میدونیم که خوردن این تنقلات و خیلی از فست فودهایی که امروزه همه ازشون استفاده میکنیم معایب خودشون رو دارند و خوب اصلا واسه سلامتی خوب نیستند.

حالا ما میخواییم تو این مقاله در این مورد صحبت کنیم که با پول بعضی از این خوراکی چه جایگزین های سالمتری مثل مغریجات یا میوه خشک میتونیم بخریم.

البته اینو یادتون باشه که سعی نکنید چیزایی که رو دوست دارید یهو از سبد خوراکی تون حذف کنید چون باعث میشه بیشتر به سمت اون خوراکی گرایش پیدا کنید.

غذاهای ناسالم کدامند و چه معایب و مشکلاتی دارند؟

اول از همه بهتره که در مورد انواع غذاهای و خوراکی های ناسالم و مشکلاتی که برامون به وجود میارن صحبت کنیم. این مشکلات میتونه شامل مشکلات سلامتی و حتی بخشی از مشکلات روانشناختی برای ما باشه.

خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم

انواع غذاهای ناسالم کدام هستن:

انواع فست فود ها (پیتزا، برگر، هات داگ و انواع سوسیس ها، ژامبون و بیکن و ….)

غذاهای فرآوری شده (چیپس، پفک، ناگت ها، غذاهای نیمه آماده، انواع کنسروها و تن ماهی و …..)

نوشیدنی های شیرین شده (نوشابه، آبمیوه، نوشیدنی های انرژی زا، و حتی بعضی نوشیدنی های که روی اون مینویسند نوشیدنی بدون شکر و انواع شکلات  ….)

بیسکوئیت و کیک (بغیر از بیسکوئیت های رژیمی و غلات سبوس دار)

 

خب بر اساس این چیزایی که گفته شد شاید خیلی هاتون بگید که خب پس چی بخوریم؟ چون که خیلی از ماها از اینا بعنوان وعده غذایی یا یه چیزی که ما رو سرگرم و بهمون انرژی بده تو طول روز استفاده میکنیم حالا باید چه جایگزینی براش بزاریم.

من بهتون توصیه میکنم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مشکلات سلامتی خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم

در قدم دوم قرار شد در مورد معایب سلامتی این خوراکی های ناسالم بهتون یه سری موارد رو نشون بدیم:

مشکلات جسمانی

  1. اضافه وزن و چاقی: پرخوری و ورزش ناکافی دو عامل اصلی چاقی هستند. اگر کالری زیادی به خصوص چربی و شکر مصرف کنید، اما آنها را از طریق فعالیت بدنی مصرف نکنید، بدن بخش زیادی از کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. غذاهای ناسالم یکی از عواملی است که باعث چاقی می شوند
  2. مشکلات قلبی: دو مورد از علل اصلی بیماری قلبی و سکته مغزی فشار خون بالا و کلسترول خون بالا هستند. مصرف بیش از حد سدیم می تواند فشار خون و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. دستورالعمل های کنونی دریافت کمتر از 2300 میلی گرم در روز را توصیه می کنند. بخش زیادی از سدیمی که افراد می خورند از غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده، خریداری شده در فروشگاه و رستوران ها تامین می شود.
  3. سرطان: رژیم غذایی ناسالم می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم، مانند نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و غذاهای بسیار فرآوری‌شده، می‌تواند منجر به افزایش وزن، چاقی و سایر بیماری‌های مزمن شود که افراد را در معرض خطر ابتلا به حداقل ۱۳ نوع سرطان، از جمله سرطان آندومتر (رحم)، سینه قرار می‌دهد. سرطان در زنان یائسه و سرطان کولورکتال. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده نیز مرتبط است.
  4. دیابت نوع 2: افرادی که اضافه وزن دارند یا چاقی دارند در مقایسه با افراد سالم بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، زیرا با گذشت زمان، بدن آنها کمتر قادر به استفاده از انسولین تولیدی خود می شود.

خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم

مشکلات روانشناختی

علاوه بر مشکلات جسمانی که خوردن غذاهای ناسالم به همراه داره خوردن اونها به ویژه برای کودکان مشکلات یادگیری و روانشاختی رو هم در آینده براشون بوجود میاره البته این مشکلات فقط مربوط به بچه ها نمیشه و خیلی اوقات میبینیم ک حتی ما بزرگترها برای فرار از مشکلات به خوردن غذاهای ناسالم رو میاریم.

  1. مشکلات حافظه: غذاهای ناسالم سرشار از چربی اشباع شده و قند هستند که می توانند یادگیری و حافظه را کاهش دهند.
  2. افسردگی: برخی از غذاها، زمانی که بیش از حد مصرف شوند، می توانند تغییرات قابل توجهی در انتقال دهنده های عصبی (یا پیام های سیگنالی) در بدن شما ایجاد کنند، به طوری که هر زمان که احساس کمبود کردید، به غذاهای ناسالم وابسته می شوید. غذاهای ناسالم می توانند سیگنال دهی انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین (هورمون های شادی) را مختل کنند. این می تواند منجر به افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان شود.
  3. تحریک پذیری: محققان کانادایی دریافته‌اند که فست فود اغلب باعث می‌شود افراد بیتاب شوند یا بیشتر عجله کنند. جولیان هاوس، یکی از محققان مطالعه فوق می‌گوید: «فست فود به افراد اجازه می‌دهد تا در اسرع وقت شکم خود را پر کنند و به سراغ چیزهای دیگر بروند.» هنگامی که به لذت فوری عادت می کنید، اغلب متوجه می شوید که وقتی همه چیز به سرعت پیش نمی آید، بی تاب تر می شوید.
  4. اعتیاد به قند: غذاهای ناسالم اغلب دارای محتوای قند بالایی هستند که می تواند به طور لحظه ای به شما انرژی بدهد. کلمه کلیدی در اینجا، لحظه ای است. این عجله اعتیادآور می شود زیرا بدن شما با سرکوب دوپامین و متکی شدن به قند شروع به سازگاری می کند. به گفته Cassie Bjork، RD, LD، بنیانگذار Healthy Simple Life، شکر می تواند حتی بیشتر از کوکائین اعتیادآور باشد.

غذاهای سالم

خب تا اینجا با انواع غذاهای ناسالم و مشکلاتی که برای ما به همراه دارند، آشنا شدیم حالا باید ببینیم چجوری میتونیم یه رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشیم.(در واقع مصرف غذاهای ناسالم و خوراکی های ناسالم رو به حداقل برسونیم چون بهرحال اونها فربیندگی های خودشون رو دارند و تو دنیای امروزه حذف اونها برای بعضی افراد میتونه خیلی سخت باشه)

خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم

ما برای کنترل کردن خوردن غذاهای ناسالم میتونیم از جایگزین های مفید که سرشار از فیبر و مواد معدنی  و سایر مواد مورد نیاز بدن استفاده کنیم.

انواع غذاها و خوراکی های سالم

انواع خوراکی های که سرشار از خاصیت هستند و شما براحتی میتونید اونها رو جایگزین غذاهای ناسالم کنید:

  1. مغزیجات (گردو، پسته، بادام هندی، بادام درختی و بادام زمینی، فندق)
  2. میوه های خشک شده (البته سعی کنید از مراکزی که تهیه کنید به میوه های خشک شده سولفات اضافه نمیکنند، شما میتونید میوه خشک بدون سولفات رو با خیالی راحت از ما خریداری کنید)
  3. گرانولابارهای بدون شکر و کره بادام زمینی
  4. دمنوش های گیاهی
  5. شیرین کننده های طبیعی مثل استویا و عسل
  6. آبمیوه های طبیعی و میوه های تازه
  7. پفیلا و چیپس های خانگی

 

یکی از راه هایی که میتونه به ما در مسیر جایگزین غذاهای سالم با ناسالم کمک کننده باشه داشتن یه برنامه غذایی روزانه و یا هفتگی هست، چون باعث میشه ما بدونیم قراره در روز چه غذاها و میان وعده هایی رو بخوریم و دیگه باعث نمیشه که در لحظه گرسنگی یا زمانی که هوس شیرینی میکنیم به سراغ تنقلات و غذاهای ناسالم بریم.

جدول ارزش خرید خوراکی سالم در برابر خوراکی ناسالم

جدول زیر یه مقایسه است بین پولی که ما باهاش غذاهای ناسالم میخریم و با همون مقدار ما چه خوراکی های سالمی رو میتونیم جایگزین کنیم.

 

خوراکی سالمخوراکی ناسالم و تنقلات

قیمت

250 گرم پستهپیتزا رست بیف220000 تومان
250 گرم بادام هندیبرگر180000 تومان
250 گرم بادام درختیساندویچ فیله سوخاری117000 تومان
250 گرم آلبالو خشک دوتا پفک52000 تومان
250 گرم انجیر خشک و پرتقال خشکشکلات کاکائویی78000 تومان
250 گرم نارگیل خشکانواع کیک و بیسکوئیت و شیرینی115000 تومان
250 گرم پاپایاچیپس پرینگلز183000 تومان

 

  • فاطمه میزبان
  • مرداد 26, 1402
  • 570 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!