طرز تهیه میوه خشک خانگی

طرز تهیه میوه خشک خانگی

میوه خشک یکی از محبوب ترین خوراکی های سالم و مفیدی است که تقریبا با ذائقه همه افراد سازگار بوده و می توان از آن به عنوان تنقلات سالم نام برد. اما این خوراکی خوشزه چگونه درست می شود؟ در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه میوه خشک خانگی آشنا کنیم تا شما هم بتوانید برای خود و عزیزانتان از این خوراکی طبیعی و خوشمزه در منزل تهیه نمایید. هرچند از قدیم با قرار دادن قطعات میوه روی سینی یا پارچه و تابش نور مستقیم آفتاب میوه خشک را تهیه می کردند، اما امروزه می توان از روش های دیگری نیز بهره برد. در ادامه به یک روش ساده و آسان برای تهیه میوه خشک در خانه می پردازیم.

همچنین شما عزیزان می توانید از محصولات میوه خشک آنید استفاده نمایید. میوه خشک تهیه شده با برند آنید دارای نشان ملی ارگانیک بوده و سلامتی شما را تضمین می کند.

 

 

مواد لازم برای تهیه میوه خشک خانگی

در اینجا به یکی از روش های ساده و آسان برای طرز تهیه میوه خشک خانگی می پردازیم. شما عزیزان می توانید هم با استفاده از شربت و هم بدون آن، میوه را خشک نمایید. در ادامه همراه ما باشید:

شکر (یک پیمانه)

آب (4/3 پیمانه)

آبلیمو (1 قاشق غذاخوری)

میوه های فصل (سیب، پرتقال، کیوی، موز، انجیر، زردآلو، آلو، آناناس و سایر میوه های دلخواه)

 

در ابتدا شربت غلیظی را با استفاده از یک پیمانه شکر، 4/3 لیوان آب و افزودن یک قاشق غذاخوری آبلیمو درست کنیم. این مواد را آنقدر مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود. از حرارت بخار کتری یا شعله ملایم برای حل شدن کامل شکر می توان استفاده نمود. سپس شربت را در یخچال قرار داده تا سرد شود.

ورقه کردن میوه

 

در ادامه برای درست کردن چیپس میوه می توان از انواع میوه های فصل استفاده کرد. ما در اینجا از میوه های سیب، پرتقال و کیوی برای تهیه چیپس میوه استفاده می کنیم. ابتدا لازم است بعد از شستن میوه ها، آنها را خشک کرده و با استفاده از یک چاقوی تیز، به صورت ورقه های نازک میوه ها را برش بزنیم. دقت کنید که ورقه های میوه نه زیاد نازک و نه زیاد زخیم باشد؛ چراکه اگر بیش از حد نازک باشد بعد از خشک شدن چروک شده و اگر بیش از حد زخیم باشد، دیرتر خشک می شود. همچنین به سلیقه خودتان می توانید میوه را پوست بگیرید یا بدون پوست از آن استفاده نمایید؛ اما پیشنهاد می شود جهت طعم بهتر، پوست آنها را بگیرید.

 

خیساندن میوه در شربت

 

اکنون نوبت به خیساندن ورقه های میوه در شربت غلیظ آب و شکر است. بهتر است هر میوه را جداگانه در شربت قرار داده و حدود 3 الی 4 دقیقه به آن زمان دهید. سپس آنها را روی توری یا سبد گذاشته تا کاملا شربت اضافه از میوه ها خارج شود.

 

خارج کردن شربت اضافه

 

حال به مرحله خشک کردن میوه های ورقه شده می رسیم. برای خشک کردن میوه ها می توان از سه روش مختلف استفاده نمود. در ادامه به سه روش طرز تهیه میوه خشک از جمله طرز تهیه میوه خشک روی بخاری، طرز تهیه میوه خشک روی شوفاژ و طرز تهیه میوه خشک در فر می پردازیم.

 

طرز تهیه میوه خشک روی شوفاژ

جهت تهیه میوه خشک روی شوفاژ در ابتدا باید روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانیم. سپس ورقه های میوه را با فاصله از یکدیگر بچینیم. بهتر است دمای شوفاژ روی دمای ملایم و کم باشد که میوه ها به آرامی خشک شوند و اصلاحا شوک به آنها وارد نشود که باعث چروک شدن میوه گردد. بعد از تنظیم دمای ملایم رو به کم، بعد از گذشت حدود یک ساعت آنها را زیر و رو کرده تا هر دوسمت میوه به یک اندازه خشک شود. یک ساعت دیگر هم همین کار را انجام دهید تا از خشک شدن یکنواخت آن و تهیه چیپس میوه عالی اطمینان حاصل شود. در ادامه می توانید ورقه های میوه را تا زمانی که به میزان دلخواه شما خشک شود روی شافاژ باقی بگذارید. این زمان معمولا حدود یک شبانه روز خواهد بود.

 

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری

برای طرز تهیه میوه خشک روی بخاری ابتدا نیاز هست از یک سینی یا توری فلزی استفاده شود. تنها کافی است سینی یا توری فلزی را روی بخاری قرار داده و کف آن را کاغذ روغنی پهن کرده تا شیره اضافی جذب کاغذ شود. در ادامه میوه ها را با فاصله از یکدیگر روی آن بچینید. از آنجایی که مدت زمان خشک شدن میوه های مختلف و نیز حرارت بخاری می تواند متفاوت باشد، باید هر چند ساعت یکبار مراقب ورقه های میوه باشید. دمای بخاری روی شعمک نباشد و آن را روی کم ترین حالت قرار دهید. بهتر است در ابتدا هر یک ساعت یکبار آنها را زیر رو کرده تا هر دو سمت میوه ها به طور یکسان خشک شود سپس می توانید حدود یک شبانه روز در همان حالت قرار دهید تا فرآیند خشک شدن میوه روی بخاری تمام شود.

 

طرز تهیه میوه خشک در فر

استفاده از فر نیز یکی از روش های ساده برای خشک کردن ورقه های میوه است. بنابراین به طرز تهیه میوه خشک در فر می پردازیم. ابتدا کف سینی فر را کمی چرب کرده و ورقه کاغذ روغنی یا شیرینی پزی را روی آن پهن می کنیم. سپس قطعات میوه را با فاصله از یکدیگر می چینیم. اکنون با تنظیم دمای فر در کمترین حالت چیزی در حدود 100 تا 125 درجه، میوه را داخل فر قرار می دهیم. مواظب باشید حرارت بیش از اندازه باعث سوختن میوه ها می شود. پیشنهاد می شود هر نیم ساعت یکبار به سینی داخل فر سر بزنید و میوه ها را چک کنید تا همه چیز درست باشد. بعد از گذشت یک ساعت می توانید سینی را از فر خارج کرده و قطعات میوه را زیر و رو کنید. به دلیل فضای بسته فر و محبوس بودن حرارت در آن، فرآیند خشک شدن میوه ها خیلی زودتر می تواند اتفاق بی افتد. به طور کلی با تنظیم حرارت کم، چیزی در حدود چند ساعت (2 الی 3 ساعت) میوه ها خشک شده و می توان آنها را از فر خارج کرد.

 

تهیه میوه خشک در فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!